מט''ל עתלית

מט"ל עתלית ומט"ל חוף הכרמל הינם מרכזים טיפוליים לימודיים אשר הוקמו ב- 1990 על ידי משרד החינוך והמועצה האזורית חוף הכרמל. החל משנה"ל תשע"ז המטל"ים הינם באחריות המועצה האזורית חוף הכרמל בלבד.

מטרת הטיפול במט"ל, לסייע לילדים למצות את יכולותיהם בחיי היום יום ובמסגרת החינוכית בה הם נמצאים. ילד המופנה למט"ל מקבל טיפול רב מקצועי שמטרתו לתת מענה רחב לצרכיו.

במט"ל צוות מומחים רב מקצועי העוסק באבחון כוללני וטפול רב תחומי בילדים בעלי צרכים מיוחדים, בגילאי 4-12 שנים. צוות מומחי המט"ל מתחומי הטפול וההוראה נמצא בקשר הדוק עם מערכות החינוך בחוף הכרמל במטרה לקדם את הילדים ולסייע בשילובם בגנים ובבתי הספר.

את צוותי שני המט"לים מנהלת אילנה גוזנר, מטפלת רגשית בעלת תואר שני, פסיכותרפיסטית יונגיאנית, שנעזרת בבעלי חיים. אילנה דואגת לשבץ את הילדים המופנים למט"ל למטפלות השונות, דרך בחינת צורכיהם והעדפותיהם. ניתן לפנות ולהתייעץ עם אילנה בתאום מראש עם המזכירות.

ההפניה למט"ל: ילד מופנה ע"י גורם חינוכי, קופ"ח או ההורים. להפניה יצורף שאלון הורים מפורט ודו"ח לימודי-חברתי של הגננת/מורה, הנמצאים באתר.

תחומי הטיפול במט"ל:

התחום הפרא-רפואי:
התחומים הפרא-רפואיים עוסקים בקשייו האובייקטיביים של הילד לקוי הלמידה הנובעים מהתפתחות חריגה של הגוף – המערכת הנוירומוסקולרית ודרכי החשיבה.

ריפוי בעיסוק – תחום טיפולי המתייחס לתפקוד הכולל של הילד בתחומי חייו השונים בבית ובמסגרת החינוכית-חברתית.
הטיפול מתמקד במרכיבי התפקוד השונים – החושיים, המוטוריים (העדינים והגסים) והתפיסתיים, במטרה לשפר את מרכיבי האינטגרציה ביניהם ולהעלות את תחושת המסוגלות של הילד.
הטיפול בתפקוד נעשה באמצעות התנסות גופנית במרחב החדר. הוא מתמקד במרכיבי התפקוד כמו: תכנון תנועה, תאום דו-צדדי, חציית קו אמצע, יציבה, התארגנות, התמדה במשימה ועוד.
ניתנת חשיבות במהלך התהליך הטיפולי למעורבות הורים והמערכת החינוכית. בטיפול ניתן דגש רב לעוצמותיו ויוזמותיו של הילד.

הפרעות בתקשורת – שפה וחשיבה הינם חלק אינטגרלי לתהליך הלמידה ולחיי היום-יום.
קלינאית תקשורת מטפלת ב:
שפה – על כל מרכיביה – סמנטיקה (אוצר מילים, מושגים, ידע עולם), תחביר, מורפולוגיה (חוקי הדקדוק והנטיות) פרגמטיקה (חוקי השימוש בשפה לצורך תקשורת, חוקים חברתיים, לקיחת תור וכו'). כמו כן התייחסות לקשר בין שפה וחשיבה, יכולות של ניבוי, הסקת מסקנות, וארגון שפתי.
דיבור – לקויי היגוי, גמגום, צרידות וכו'.

העשרה אינסטרומנטלית – הינה שיטה המטפחת תהליכים קוגניטיביים באמצעות תרגילים שיטתיים. השיטה מבוססת על התיאוריה של הלמידה המתווכת שפיתח פרופ' פוירשטיין הרואה במתווך ובאינטגרציה שבינו לבין מקבל התיווך את המפתח לפיתוח אישיותו של מקבל התיווך מהבחינה הקוגניטיבית.
בתיאוריה שעליה מתבססת העשרה האינסטרומנטלית, יש מיפוי של פונקציות קוגניטיביות פגומות הפוגעות בתפקוד המנטלי התקין. זיהוין של הפונקציות יעזור למתווך לתקוף אותן והעלות את רמת תפקודו של הפרט.

התחום הרגשי:

הטיפול הרגשי נעשה במט"ל על ידי תרפיסטיות ממגוון אסכולות.

פסיכולוגית חינוכית - המתמחה בטיפול בילדים במסגרת המשפחתית ובבית הספר, תוך התמקדות בהבנת תהליכים רגשיים והתפתחותיים.

עו"ס קלינית -עוסקת בפסיכותרפיה לילדים, בהדרכת הורים והדרכת הצוות בחומים הרגשיים האופייניים לילדים לקויי למידה, כמו למשל: גבולות, עצמאות, התמודדות עם הקושי, קבלת הילד החריג, התמודדות עם בעיות קשב וריכוז.


תרפיה באומנות – היא כלי טיפולי בלתי- מילולי המסייע באבחון ובטיפול בבעיות רגשיות באמצעות השימוש באומנות חזותית. למפגש הטיפולי שותפים המטופל, המטפל וחומרי האומנות האווירה תומכת וללא שיפוטיות. באמצעות חומרי האומנות והשימוש בצבע, צורה וקומפוזיציה באים לביטוי רגשות, דחפים, חוויות וכוחות חלקם מודעים וחלקם לא מודעים. הדגש מושם על התהליך, אם כי לתוצר המוגמר משמעות רבה כמעניק חוויות, הצלחה וסיפוק וכמאפשר מעקב לאורך זמן.
המגע בחומרים והיכולת להשתמש בהם בדרכים שונות מאפשר סובלימציה, במהלכה מושג פורקן ושחרור באמצעות יצירה מהנה המעלה את דימויו של המטופל בעיני עצמו ובעיני סביבתו.

תרפיה במוסיקה – תרפיה לא מילולית שעוסקת בהשפעת הצליל על הילד. הכלי העיקרי שלה הוא כלי הנגינה ועולם המוסיקה, התווים, היצירות, השירים, המקצבים והעזרים הרבים להפקתם. ילד יכול להביע את רגשותיו דרך אלתור (הבעת רגשות) עכשוויות, בשיר שכתב, בשיר שר ובחרוז שחיבר. יש אפשרות לעשות זאת באופן יחידני ובקבוצה. במידת הצורך ניתן להשתמש באמצעים המוסיקליים כדי לעבוד על תחומים תפקודיים כמו, רצף, קצב, זיכרון שמיעתי וכו'.
(כרגע רק בחוף הכרמל)

תרפיה באמצעות בעליי חיים - טיפול רגשי הנעזר בבעלי חיים, הוא טיפול פסיכותרפי דינמי, בו מתאפשרים שינויים בעולמו הפנימי של הילד, שבסופו של דבר מתבטאים בשינוי בהתנהגות. בעלי החיים תורמים בטיפול מתחילתו, בהיותם בדרך כלל "הגשר לקשר" בין המטפל לילד ובהמשך בהפיכתם לחברים למסע. בעליי החיים מהווים מקור מצוין להשלכות, דוגמאות, מצבים חברתיים,צורך בהתחשבות ובאמפתיה ואן ספור אפשרויות דינמיות בחדר הטיפולים

תרפיה בדרמה - הטיפול בדרמה מבוסס על גישה טיפולית המשתמשת באלמנטים מתחומי אמנות שונים: דרמה, תיאטרון, אומנות, כתיבה, משחק, סיפורת, אגדות ועוד. הטיפול בדרמה יוצר מרחב טיפולי בטוח בו יכול הילד להביע את עצמו דרך דמיון, הגוף, תנועה ומשחק, מתוך ההנחה שהיכולת לשחק הינה אינסטינקט אנושי ובסיסי.ההבעה האמנותית, שפעמים רבות אינה מילולית, יכולה לעקוף מחסומים ולתעל קשיים למקומות בהם ניתן להתחבר לכוחות יוצרים ומרפאים. הטיפול מאפשר לילדים להתמודד עם בעיות רגשיות והתנהגותיות, מסייע להם בעיבוד תכנים רגשיים, תורם לצמיחתם האישית ולשיפור תפקודם במסגרות חברתיות שונות.

.
תחום הלמידה:– הוראה מתקנת בקריאה ובחשבון

לא מספיק לטפל בגורמי הקושי של הילד לקוי הלמידה, שצבר פער משמעותי מבני כיתתו או שביה"ס לא יכול במסגרת שעות השילוב לתת לו את צרכיו. כשמגיע ילד לקוי למידה למרכז טיפולי יש צורך במסגרת הטיפולית להתייחס לקשייו היומיומיים בקריאה ו/או חשבון, מי מהם שהפער בו הינו גדול יותר ושביה"ס במסגרת שעות שלוב איננו יכול להיענות לצרכיו. בחירת תחום הלמידה נעשה בתאום עם ביה"ס ובמידת הצורך תוצע לביה"ס שיטת לימוד שונה או שינוי בשיטה הקיימת. כל אלה עפ"י הקשיים האובייקטיביים שמתבררים במהלך האבחון-טפול. הלמידה במט"ל הינה חלק בלתי נפרד מהטיפול הכוללני ובה נלקחים בחשבון הקשים התפקודיים-שפתיים-רגשיים של הילד.

כמו כן במט"ל:

· קבוצות הכנה לכיתה א'

· קבוצות למיומנות חברתית לילדי בית הספר הייסודי.

שעות קבלת קהל ומענה טלפוני:

מט"ל עתלית:

יום א': 13:00-19:00

ימים ב'-ד' – 13:00-15:30

מזכירת מט"ל עתלית: יפעת מימון

טלפון: 04-9840118

פקס :077-5337320

[email protected]

 

מט"ל חוף הכרמל:

יום א': 8:00-13:30

יום ב': 8:00-19:15

יום ג': 8:00-13:30

יום ד': 8:00-19:15

יום ה': 8:00-13:30

מזכירת מט"ל חוף הכרמל שרית זגורי-

טלפון:-9542275 – 4 04

פקס: 04-9542276

מייל:  [email protected]

 

טפסים:

powered by ATARIX